I Sandnes kommunes barneverntjeneste har vi lenge hatt særlig fokus på tidlig intervensjon og de minste barna. Vi har flere ansatte med spisskompetanse på feltet, og bred erfaring i kartlegging av barnets behov sammen med omsorgspersonene. I forbindelse med dette så vi flere eksempler på at det var behov for gode veiledningstilnærminger for å kunne endre barns omsorgssituasjon. Særlig så vi dette i møte med omsorgspersoner som hadde utfordringer med å nyttiggjøre seg de teoretiske veiledningsformene som er vanlige i barnevernets hjelpetiltak. Vi som veiledere hadde også en tendens til å lett gå inn i en ekspertrolle. På grunn av disse utfordringene opplevde vi ofte at veiledningen vi ga kunne være vanskelig å forstå for omsorgspersonene. Vi var bekymret for barna, men strevde med å formidle hva vi tenkte at måtte endres, på en måte som ga mening for omsorgspersonene til barnet.

Med mål om å i større grad være der barnet og omsorgspersonene var gikk vi ned på gulvet sammen med dem. Gulvet er en naturlig arena for mye godt samspill mellom omsorgspersoner og sped- og småbarn. Navnet på veiledningstilnærmingen ble derfor til av seg selv.

Vi lette etter gode spørsmål vi kunne stille til omsorgspersonene, for at de skulle undre seg over barnets behov. Vi brukte vår kunnskap om veiledning til å lage gode aktiviteter mellom omsorgspersonene og barnet. Vi utarbeidet spørsmål som kunne øke foreldrenes refleksjon over seg selv som omsorgspersoner. Etter hvert hadde vi en “bank” av spørsmål og vi hadde behov for å systematisere og samle disse - både for egen del og ikke minst for at det skulle gi mening for omsorgspersonene. Som en konsekvens av dette oppstod veska vår.

I tillegg til verktøyene i veska ønsket vi å kunne utforske barnets behov på en måte som var forståelig for omsorgspersoner. I barnevernet arbeider vi mye med å samle informasjon om barnets omsorgssituasjon og systematisere dette. Igjen kan vi lett gå inn i en ekspertrolle, som kan være fremmedgjørende for omsorgspersoner. Vi ønsket derfor å i større grad undre oss sammen med omsorgspersonene, og først og fremst la dem definere hva barnets behov er. Som følge av dette oppstod behovsutforskeren vår.

I prosessen med utviklingen av På Gulvet har vi hatt ledelse som har vært positive og engasjerte. Til tross for travle arbeidshverdager i barnevernet har vi fått rom til utvikling av tilnærmingen. I tillegg har vår egen kommune hatt tro på oss, og vi har fått god støtte i form av blant annet innovasjonsmidler og utvikling av verktøy og kommunikasjonsplattformer. Vi er heldige som har fått utforske faget vårt og skape innovasjon i vår egen kommune! Vi har også fått midler til innovasjon og utvikling av produktet fra Fylkesmannen i Rogaland. Vi er svært takknemlige for å ha Fylkesmannen med på laget!

I prosessen med utvikling av verktøyene har vi fått god støtte og hjelp fra Allkopi Netprint på Forus i Sandnes. De tankene og ideene vi har hatt i hodene våre har det ikke alltid vært så lett å få ned på papiret. Det å samarbeide med eksperter på grafisk design og produktutvikling har vært en viktig del av På Gulvets utvikling. Vi er utrolig stolte av de fine produktene vi har utviklet sammen med Allkopi Netprint!

prosess.JPG
 
Kathrineevaluerer.jpeg