DSCF0209.jpg

Behovsutforskeren -

sammen forstår vi hva barnet trenger

Behovsutforskeren brukes som et verktøy i veiledningstilnærmingen På Gulvet. Den bidrar til at barnet kommer i fokus, på en måte alle kan forstå og være enige om. Den hjelper omsorgspersoner å forstå barnet sitt bedre, og den hjelper veilederen til å bedre forstå hvordan omsorgspersonen tenker og forstår sitt eget barn. Behovsutforskeren brukes også i samtaler med barn og ungdom.

Behovsutforskeren brukes ved at omsorgspersonen selv kan sette ord på behovene de tenker at barnet har. Det å sammen utforske barnets behov skaper dialog mellom omsorgsperson og veileder, der det barnet trenger står tydelig frem og gir utgangspunkt for videre veiledning. I samtaler med barn og ungdom kan behovsutforskeren brukes slik at de selv får si hva de trenger.

Behovsutforskeren brukes som et verktøy for å kunne bli bedre kjent med hvem barnet er og hva det trenger. Det som fremkommer ved å bruke behovsutforskeren danner grunnlaget for videre samarbeid. Det kan være ved oppstart i barnehage, når barnevernet starter undersøkelse, når en veileder skal starte veiledning og ved utarbeidelse av planer for veiledning. Den brukes også underveis i samarbeidet og for å bli bedre kjent med både barnet og omsorgspersonen. Behovsutforskeren er fleksibel og kan brukes innen andre veilednings- og samtaletilnærminger enn På Gulvet. Den kan tilpasses til alle aldere, og suppleres med andre verktøy.

Behovsutforskeren fokuserer på barnets grunnleggende behov: Fysiske behov (blå firkant), emosjonelle behov (rødt hjerte) og sosiale behov (grønn snakkeboble). Symbolene for dette går igjen på alle På Gulvets verktøy.

Behovsutforskeren setter opp hvilke av barnets behov som er ivaretatt, og hvilke som kan bli bedre. På den måten kommer familiens ressurser tydelig frem, samtidig som at vi sammen ser hva vi kan jobbe med. Slik får vi til å lage felles mål for barnet.

Nylig la vi til et element i vår behovsutforsker: Forstørrelsesglasset. Dette kan brukes til å synliggjøre hva vi vil utforske videre. Både familien og veileder kan ha behov for å peke på hva som kan være videre fokus. Dette er særlig aktuelt der det jobbes med flere av barnets behov samtidig. Forstørrelsesglasset har oppstått i sammenheng med undersøkelser i barnevernet, og behov for å kommunisere tydelig med familier rundt hva en undersøkelse innebærer.

 
DSCF9816.jpg